Motivace budoucími pocity čili "MBP"

Jak žít spokojený život?

Každý den se mnohokrát rozhodujeme, co budeme dělat a řídíme se falešnými signály - tzv. aktuálními pocity. Je to velká chyba! Děláme to, co se nám zrovna chce (obvykle je to příjemné a snadné, i když to není dobré), a vyhýbáme se všemu, co se nám právě nechce (je to obvykle složité, nepříjemné, pracné), protože to vyžaduje úsilí (i když by to dělat dobré bylo).
Aktuální pocit není motivací. Aktuální pocit je rozmarný a citlivý na "tisíc věcí"... Je zformován působením všech předešlých událostí (aktuální stav našeho mozku, únava, nevyspání, nespokojenost, předešlé nezdary, strach atd.), i silně ovlivněn situací "teď" (venku prší, není mi dobře, nemám náladu, nápad, prostředky atd.) které obvykle nesouvisí s činností, jež hodláme (chtěli bychom) či máme (měli bychom) dělat.

Aktuální pocit, který vnímáme před startem jakékoliv aktivity (a který nesprávně nazýváme "motivací"), je ve skutečnosti smrsknut na chvilkové chtění či nechtění, aktuální náladu a motivací není! Je to pouze momentální stav a ne soubor důvodů, proč něco opravdu chceme nebo opravdu nechceme. "Na vrch" má obvykle nechtění které bychom chtěli ("vůlí") překonat a změnit v chtění! Přemlouvat se je zhola zbytečné... Proč?

Aktuální pocit je totiž falešný pomocník a vůle, které se obvykle nedostává, jakbysmet! Nepřetvoříme-li své falešné pomocníky do opravdové motivace a posléze do pravidelnosti a zvyku, nikam se nedostaneme!

Víme například, že bychom měli sportovat (třeba běhat) a víme jaký to má užitek pro naše zdraví (posílení srdce, plic, kloubů. svalů..., zlepšení metabolismu, "hubnutí" atp.). Prvotně však nacházíme spoustu důvodů, proč to právě teď nejde a držíme se těchto výmluv jako záchranných berliček.

S tím je potřeba skončit! Falešné pomocníky zahnat, berličky zahodit!

Existuje totiž pocit budoucí, který stoprocentně zažijeme až aktivitu uskutečníme a prožijeme. Jen si to představte! Třeba u toho běhu. Běžíte a endofirny se jen hrnou, máte spoustu energie a nápadů, bystří se mysl, čistí plíce a celé tělo pohybem ožívá... Vnímáte každý sval a zjišťujete jak skvěle funguje. Není to jednoduché ale dáváte to! Následuje zasloužená příjemná únava a pocit nejlepší - uspokojení...:-). Máme radost z akce, z překonání lenosti a toho, že výmluvy nedostali šanci. Falešní pomocníci jsou tytam, neovládli nás. Aktivitou byli zahnáni nejen do kouta, ale až za hory. Berličky zůstaly někde na trase!

Budoucí pocity lze považovat za skutečné pomocníky, jež jsou trvale v naší mysli, vždy po ruce a zdarma!

Využijme budoucích pocitů k aktuálnímu rozhodování. Budoucí pocity jsou tou pravou motivací! Stačí si je jen zapamatovat a následovat... Stačí nám k tomu naše mysl. Hodnotit vše zpětným pohledem je osvědčená cesta k životní spokojenosti v jakékoliv činnosti (práce, zájmy, setkávání s lidmi, vztahy, osobní rozvoj atd.) a k radosti ze života!

Takže shrnuto: Žít spokojený život = neřídit se v něm příliš aktuálními pocity ale pocity budoucími = používat "MBP"!

Používáním motivace budoucími pocity ("MBP"), r
ozhodujme nikoli na základě toho, jak se cítíme aktuálně, ale jak se pravděpodobně budeme cítit potom. Nic nestojí - pouze chvilku zamyšlení před rozhodnutím! Podle budoucích pocitů upravujeme své aktuální volby a aktivity. Používáním "MBP" ovlivňujeme svůj osud v každé vzácné vteřině svého neopakovatelného života!

P.S.
A ještě k tomu běhu :-). Zvládnete-li "MBP", nejen tím, že si vše dobře promyslíte a připravíte, ale opakovanou realizací akce, náhodný stav vědomí ve formě nechuti přestane otravovat. Navždy! A nezapomeňte na magickou "7" (sedm klíčů ke zdraví), kam patří strava, spánek, přiměřený pohyb, relaxace, seberozvoj, dosahování flow a pozitivní myšlení!

19.05.2022
(inspirováno článkem "Jak překonat nechtění" (zdroj) a vlastními zkušenostmi :-)...)